تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/02/06 - 17:18
کد خبر: 430944

در نشست فعالان دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با رئیس جمهور چه گذشت؟

شورای عالی آموزش و پرورش نیاز به یک خانه تکانی اساسی دارد/ نظام رتبه‌بندی معلمان به معیشت معلمان گره خورده است

شورای عالی آموزش و پرورش نیاز به یک خانه تکانی اساسی دارد/ نظام رتبه‌بندی معلمان به معیشت معلمان گره خورده است

روز گذشته دوشنبه ۵ اردیبهشت، نشست فعالان تعلیم و تربیت و چند تن از فعالان دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی برگزار شد. در این نشست دانشجومعلمان انتقادات خود را نسبت به وضعیت نامطلوب دانشگاه فرهنگیان و معیشت زندگی معلمان ایراد کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، روز گذشته دوشنبه 5 اردیبهشت، نشست فعالان تعلیم و تربیت و چند تن از فعالان دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی برگزار شد. در این نشست دانشجومعلمان انتقادات خود را نسبت به وضعیت نامطلوب دانشگاه فرهنگیان و معیشت زندگی معلمان ایراد کردند. 

شورای عالی آموزش و پرورش نیاز به یک خانه تکانی اساسی دارد 

مریم سامانلو فعال دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نشست با رئیس جمهور مطرح کرد؛ 

«وقتی در مورد تحول در آموزش و پرورش حرف میزنیم حرف از تکمیل یکی از قطعات اصلی مبارزه انقلاب اسلامی است، موضوع تحول یک موضوع روشنفکرمآبانه نیست و به همین دلیل باید با مختصات انقلاب اسلامی تاویل و تفسیر شود. لذا به نظر میرسد اگر قرار است تحول را از این دریچه دنبال کنیم باید الزامات آن هم بپذیریم. 

الزامات آن هم ورود افراد انقلابی با روحیه جهادی است. اگر قرار است در حرف، تحول در نظام تعلیم و تربیت را آرمان بدانیم اما در عمل؛ کار را به دست جریان های روشنفکرنما بدهیم؛ تحول یا رقم نخواهد خورد یا دچار انحراف و اعوجاج خواهد شد. 

لذا لازم است گلوگاه‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت شناسایی شود و به این امر در این گلوگاه ها مقید باشیم. 

فی المثل نمیتوان انتظار داشت شورای عالی آموزش و پرورش بعنوان نهاد سیاستگذار در این عرصه، همچنان با همان مختصات قبلی ادامه حیات بدهد. نمی‌شود افرادی که خودشان مسببان اصلی اوضاع فعلی آموزش و پرورش هستند، افرادی که اراده و اندیشه آن ها آموزش و پرورش را به این روز انداحته است همچنان تصمیم گیران این حوزه باشند. 

صریح عرض میکنم: آقای حداد عادل و همسرشان، آقای فانی، آقای مهرمحمدی، آقای نویدادهم که سال هاست بر سر نظام تعلیم و تربیت این کشور ایستاده اند باید تغییر کند. بنظر می‌رسد شورای عالی آموزش و پرورش نیاز به یک خانه تکانی اساسی مبتنی بر رویکرد انقلابی دارد چرا که با عنایت به گذشت ۱۰ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش متاسفانه اندکی از آن به اجرا گذاشته شده و افراد تمام همت خود را بر ایده های جهانی سازی مثل سند ۲۰۳۰ گماشته اند. 

ضمن حذف این افراد، افرادی متخصص با روحیه انقلابی را منسوب بفرمایید تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به استناد مصوبه بازنگری هر ۵ سال و انتظار رهبری عزیز مبتنی بر حرکت عظیم انقلاب اسلامی بازطراحی شود. 

مماشات در گلوگاه‌ها قابل پذیرش نیست، حدود ۸ ماه از دولت حضرتعالی گذشته و همچنان بسیاری از این گلوگاه ها در دست این افراد است. افرادی که نهایت فهمشان از تحول، نصب دیتا پرژکتور در کلاس ها و منتهای آمال و آرزوهایشان سیستم آموزشی ژاپن و فنلاند است. 

یکی دیگر از این گلوگاه ها دانشگاه فرهنگیان است که شاهد یک اوضاع آشفته و بدون برنامه در مدیریت و بازگشایی آن هستیم. با وجود مشکلات عدیده این دانشگاه همچون عدم کاربردی بودن واحدهای درسی، ضعف اساتید و هیئت علمی، فرسوده بودن زیرساخت های آموزشی و با وجود این حجم از کسورات ناعادلانه ای که از حقوق دانشجومعلمان برداشت می شود و اساسا شفافیتی هم نسبت به آن وجود ندارد اوضاع فیزیکی پردیس های این دانشگاه اسفبار است. بنده از شما دعوت میکنم به مناسبت هفته معلم از یکی از این مراکز و پردیس های محروم دیدن کنید. فی المثل همین مرکز شهید بهشتی تهران؛ باتوجه به روحیه مردمی شما که به شدت قابل تقدیر است. 

هر ترم میلیون ها تومان از حقوق یک دانشجومعلم برداشت می شود درحالی که سطح خدمات به شدت پایین است و در ضمن حقوق کارمندان و اعضای هیئت علمی آن هم دولت می پردازد. باید مشخص شود این کسورات کجا هزینه می‌شود؟ این یکی از اعتراضات جدی جریان دانشجویی است که باید پیگیری شود. 

آقای رئیس جمهور، یک نمونه دیگر از مماشاتی که انجام شده اهمالی است که جناب وزیر نسبت به ریاست این دانشگاه داشته‌اند. که فرصت هرنوع تحولی را از این مجموعه گرفت. فلذا لازم است خود حضرتعالی به عنوان رئیس جمهور و ریاست هیئت امنای این دانشگاه به طور جدی به این مسئله ورود کرده و اجازه ندهید این دانشگاه بیش از این به قهقرا برود. 

یکی دیگر از این گلوگاه ها مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش است‌‌ که بعنوان تنظیم کننده منابع انسانی نظام نعلیم و تربیت که هیچ، منابع انسانی جمهوری اسلامی، دستخوش بازی های سیاسی شده است. و امروز در دست سنت گراهایی است که این مرکز را بنگاه کاریابی میدانند. 

معاونت ابتدایی نیز یکی دیگر از این گلوگاه هاست. که موضوع ما گرایش های سیاسی نیست بلکه موضوع ما باورمندی به اندیشه انقلاب اسلامی است که در مدیران آن وجود ندارد. 

در پایان باید عرض کنم که می شود یک بار امتحان کرد و در بسیاری از حوزه ها از ایده های نسل نوی معلمی در دانشگاه فرهنگیان استفاده کرد. و تفاوت در نوع نگاه، رویکرد و دغدغه مندی نسل نو با فضای مدیریتی فعلی را به خوبی احساس کنید. با همین رویکرد چند گزارش و پیشنهاد نسبت به مسائل آموزش و پرورش آماده شده که تقدیم می گردد. 

به امید تربیت سلیمانی ها و رجایی ها برای رسیدن به تمدن اسلامی. در نهایت تشکر میکنم از مجاهدت های شبانه روز شما برای برگرداندن انقلاب اسلامی به ریل اصلی خود.» 

نظام رتبه‌بندی معلمان به معیشت معلمان گره خورده است 

حمید رفیعی، فعال سابق دانشجویی و از نومعلمان در نشست با رئیس جمهور مطرح کرد؛ 

«جناب آقای رییس جمهور 

قریب به ۳ دهه از مطالبه مستمر رهبری عزیز پیرامون تحول نظام تعلیم و تربیت می گذرد اما نه تنها اقدام قابل توجهی صورت نگرفته بلکه این حوزه غالبا در اولویت سیاستمدارن نبوده است. با توجه به آنکه تحول در نظام تربیتی کشور مسأله انقلاب است و تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست بنظر می رسد دولت انقلابی باید جهت تحقق این مطالبه با تشکیل قرارگاهی ملی، با فرماندهی و نظارت جنابعالی و مشارکت تمامی قوا مقدمات تحول را تمهید نماید. در این راستا متاسفانه چالش های عدالت و کیفیت آموزشی و تربیتی نظام آموزشی ما را به نقطه بحرانی رسانده است که اگر دولت مردمی امروز برای آن به خصوص در سه محور مدیریت و اقتصاد، برنامه درسی و تربیت معلم چاره ای نکند فردا دیگر فرصتی نخواهد بود. 

در همین راستا به سبب کوتاهی وقت و نظر به اهمیت مسأله نیروی انسانی در امر تحول نکاتی مختصراً در این حوزه عرض می کنم : 

۱. مسأله کمبود و بازنشستگی چند صد هزار معلم، پنجره جمعیتی است که استفاده آگاهانه از آن فرصتی برای ارتقا کیفیت است که درصورتی که دولت شما بتواند از این فرصت برای تربیت معلم استفاده کند، خدمت بزرگی برای آینده انقلاب کرده است. اما متاسفانه گاها به سبب بی همتی ، سیاست زدگی و نگاه به آموزش و پرورش به عنوان بنگاه کاریابی ، مرکز منابع انسانی آموزش و پرورش با جذب های متراکم و برف انباری، دوره های آموزشی کوتاه و بی کیفیت این فرصت را به تهدیدی جدی بدل کرده است. آقای رییس جمهور تدوام این مسیر از دولت شما نه تنها پذیرفته نیست بلکه انتظار ما بازنگری در سیاست جذب معلم و احیای تربیت معلم به عنوان قلب نظام تعلیم و تربیت با عزمی ملی و نظارت مستقیم شمااست. 

۲. نظام رتبه بندی معلمان که با هدف ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان جز راهکار های ارتقای نیروی انسانی در سند تحول بود ، به سبب عدم صداقت دولت و مجلس گذشته به مسأله معیشت معلمان گره خورد. این موضوع ضمن ایجاد انتظارات به حقی ، موجب شد حتی با وجود رویکرد صادقانه و مثبت دولت شما ، معلمان وعده های سیاست‌گذاران را به راحتی قبول نکنند. از طرفی صدا و سیما و دستگاه های تبلیغی نیز با بی تدبیری منزلت معلمان را نشانه رفته و آنان را در مقابل دیگر اقشار قرار می دهند. در صورتی که مطالبه جامعه معلمان ، نه رقابت در پرداخت بلکه توزیع عادلانه و نظام هماهنگ پرداخت است که جز رویکرد های دولت شما نیز هست. بنظر می رسد تحقق عدالت و صداقت با معلمان و عدم گره زدن رتبه بندی به معیشت معلم بیش از هر زمانی ضروری است. از سوی دیگر متاسفانه آیین نامه پیشنهادی نظام رتبه بندی با اشکالات روشی و محتوایی جدی روبرو است که فاصله این نظام را از سند تحول بسیار کرده است. بنظر می رسد تکیه بر عملکرد و خروجی معلم در کلاس درس و بهرگیری از کلان داده است که می تواند منجر بر ارتقای کیفیت شود و نه جمع آوری مدارک و کاغذ پاره هایی که هیچ آورده ای برای معلم و دانش آموز ندارد. 

۳. متاسفانه در ادوار گذشته حاکم شدن رویکرد های نئولیبرالیستی در دولت ها منجر شده است که نگاه کالایی سازی به مسأله تربیت و معلم رواج یابد. در پی همین امر توسعه روز افزون خصوصی سازی مدارس با شعار عدالت آموزشی و طرح هایی همچون خرید خدمات آموزشی خلاف سیاست های ابلاغی رهبری صورت پذیرفت که نه تنها منجر به عدالت نشد بلکه بر شکاف طبقاتی جامعه و مشکلات تربیتی دامن زد. به همین سبب انتظار ما از دولت مردمی توقف این رویکرد و توقف حمایت از این مدارس بود‌. اما متاسفانه در سند تحول دولت مردمی با وجود نقاط مثبت و قابل توجهی که دارد ، همین روح که خلاف سند تحول بنیادین نیز هست حاکم شده است . پیشنهاد پرداخت یارانه های آموزشی یا پته آموزشی از نقاط انحرافی است که متاسفانه در ویرایش های آخر سند تحول توسط جریانی که حاکم بودن رویکرد اقتصادی نئو لیبرالی آنها به صلاح کشور نیست به سند اضافه شده است که انتظار می رود با توجه به دغدغه بسیاری از متخصصان انقلابی عرصه تربیت این مسأله اصلاح گردد. 

۴. تحول مدیریتی و دمیده شدن روحیه انقلابی در دستگاه تربیتی کشور از نکات مهمی است که از آن غفلت شده است. متاسفانه هنوز رویکرد ما نمی توانیم در برخی مدیران میانی و کارشناسان ستادی وزارت آموزش و پرورش موج می زند. البته ضمن تشکر از معدود انتصابات تحولی و گام دومی در ستاد وزارتخانه از انتصابات استانی که اغلب به صورت سیاسی با حضور بازنشستگان و حضور مسببان وضع موجودی که گاها دارای تعارض منافع نیز هستند، رغم خورده گله کرده و دمیده شدن روح تحول را از حداقل انتظارات از این دولت می دانم. 

در پایان از نگاه تحولی شما به آموزش و پرورش و رویکرد مردمی شما و وزیر محترم ، وقتی که برای شنیدن و حل مسایل مردم می گذارید و تلاش شبانه روزی برای انقلاب تشکر کرده و از درگاه خداوند متعال توفیقان را خواستارم.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برگزاری اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم +اسامی اعضا
رستمی: ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
اعتراف تازه رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی درباره حمله ایران
۵ تکنیک [تست شده] برای تمیز کردن کیف چرم طبیعی و مصنوعی
سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟
معلم‌های سلبریتی که نمی‌شناسید! +فیلم
کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع
حادثه در ایستگاه راه‌آهن اهواز/ ۴ نفر مصدوم شدند
واکنش وزیر کشور به گزارش ادعایی درباره مرگ نیکا شاکرمی
افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند
طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد
اعلام جرم دادستانی علیه برخی فعالان رسانه‌ای درباره پرونده نیکا شاکرمی + جزئیات
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب +عکس
جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی
بسته ویژه اینترنت رایگان برای معلمان
واکنش رهبرانقلاب به خیزش دانشجویی در جهان +فیلم
یحیی گل‌محمدی رفت تا فصل بعد؟
رهبر انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند +فیلم
۷ جاذبه دیدنی که شما را به سبزوار می‌کشاند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top